Fra ligusterhækkenes klistrede favntag i den nordsjællandske by Hillerød, rejste der sig i 1986 en kvartet, der for altid ville ændre den danske musikhistorie.
Rasmus, Nick, Lasse og Jesper var som personer vidt forskellige, men tilfældes havde de et samlingspunkt, hiphoppen, en ny musikstil der kun nogle få år forinden havde haft sit indtog i det ganske danske land.
De unge drenges forældre fik en hård sonisk medfart, da værelserne blev brugt som studie og hovedkvarter for at skærpe de evner, der senere ville forme deres fremtid og sende dem på en rejse, som ingen i deres vildeste fantasi kunne have forestillet sig.
DGP blev til under producersynonymet Madness 4 Real, og da de optrådte i den myteomspundne ungdomsklub ”Klub 47” fik de kontakt til en musikmanager, der havde kontakter i landet der var epicenteret for kulturen, nemlig USA!
Dette møde resulterede i, at de næste 4 år blev brugt til at producere musik for nogle af rappens største udøvende kunstnere såsom: Rakim, Eazy E, Ice Cube og Mc Ren.
I USA blev kvartetten reduceret til en trio, da Lasse aka Blæs Boogie, tog hjem for at søge nye udfordringer, der senere ville blive manifesteret gennem tilblivelsen af supergrupperne ”Malk De Kojn” og ”Bigstok Røgsystem”.
I 1996 tog Jesper, Rasmus og Nick hjem fra L.A til Danmark, for at koncentrere sig om rap på deres modersmål, men da de hjemlige pladeselskaber ikke havde noget begreb om de unge mænds potentiale, dannede de derfor deres eget selskab ”5 Svin Records” som kort tid efter hjemkomsten udsendte den kontroversielle debut Ep’en”Flere Ho ́s”, og et album der senere ville blive omtalt som en af de bedste undergrundsudgivelser i dansk rap, pladen ”Mod Rov”.
Trioen blev hurtigt et samtaleemne på baggrund af Jesper Jokerens fremragende stilsikkerhed og flowet i sit rap, men det var langt fra gruppens eneste kvalitet. Musikken som der blev produceret, havde inkorporeret den amerikanske lyd på en måde, der ikke var hørt før i dansk urban musik. Nu var der pludselig bud fra pladeselskaberne, der pludseligt var vågnet fra deres rock/pop Askepot søvn, og de mente entydigt, at her var det næste nye håb indenfor dansk musik.
Med et stort pladeselskab i ryggen blev gruppens næste album ”Sådan er reglerne” kreeret, og dette album ændrer alt, både for gruppen, men også for dansk hiphop generelt, da lyden var helt unik, sproget var ekstra skrapt, men med en lyrisk pondus som hjemlandet ikke havde hørt før. Albummets første single ”Spændt op til lir” blev meget hurtigt en landeplage, som selv her flere årtier senere stadig vinder genlyd både i radioen, og ikke mindst på dansegulvene.
Resten af pladen blev toneangivende, og ikke mindst banebrydende, da DGP var de første der kombinerede dansk og engelsk rap i samme nummer og kombinerede rap og RnB i duetten ”Bonnie & Clyde, med Jokeren og Szhirley.
DGP brugte deres nyfundne succes til at arbejde på deres liveshow der kulminerede til ”Grøn Koncert”, hvor en total af 17 personer, dansere, musikere og selvfølgelig rappere på én scene, fik ændret den gængse fastlåste opfattelse af, hvordan et hiphopshow kunne, og skulle se ud.
1999 var året hvor hele Danmark så hyldede DGP ved at give dem 4 Grammy/Danish Music Awards-priser, hvilket ikke var et sekund for tidligt, taget i betragtning af det enorme musikkatalog de unge homeboys arbejdsomt havde skabt sig.
I 2001 så albummet ”Definitionen af en stodder” dagens lys, og igen havde DGP en ny måde at bidrage til dansk musikliv. nemlig ved at fremhæve et meget dansk karaktertræk, som ikke var belyst tidligere, nemlig det at være en stodder!
At være en stodder betyder i sin enkelthed at skabe sin egen virkelighed, og dette karaktertræk tog DGP meget bogstaveligt i deres måde at forholde sig til verden på, hvilket må siges at være grundlæggende for hele den bevægelse, drengene fra Hillerød gennem 3 årtier har fået skabt.